لطفا صبر کنید ...

کاهش اضطراب سگ در هنگام اصلاح

فروردین ۲۸, ۱۴۰۳
why-dog-haircuts-960w-1.webp

به طور کلی نمی‌توان گفت که همۀ سگ‌ها از آرایشگر خود می‌ترسند و یا هنگام اصلاح مضطرب می‌شوند اما بسیاری از آن‌ها این ترس را تجربه می‌کنند. این اضطراب برای سگ‌ها شدت‌های مختلفی دارد. می‌‎تواند در حد یک تشویش سطحی باشد و یا منجر به یک حملۀ عصبی شدید در فرد شود. مهم نیست که سگ چگونه اضطرابش را نشان می‌دهد مهم این است که اقدامات پیشگیرانه‌ای صورت گیرد تا این ترس به پرخاشگری تبدیل نشود. این نکات را برای کاهش اضطراب سگ در هنگام اصلاح بخوانید.

1. تنش‌های دیگر را به حداقل برسانید.

برای کاهش اضطراب سگ در هنگام اصلاح قبل از هرچیز سعی کنید استرس حاصل از جابه‌جایی با ماشین را از بین ببرید. ماشین سواری به بعضی از سگ‌ها استرس می‌دهد. در این حالت سگ در موقع رسیدن به مقصد دارای استرس است و اضطراب اصلاح نیز برایش چالشی مضاعف می‌شود. عدم علاقۀ سگتان به ماشین سواری می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. این بی علاقگی می‌تواند هم به خاطر سواری در ماشین باشد، و هم برای مقصد احتمالی (مانند آرایشگاه) که سگ‌ حدس زده است به آن‌جا می‌روید. می‌توانید برای کاهش ترس سگتان از روش شرطی سازی تقابلی استفاده کنید. و یا ماشین سواری را برای سگتان هیجان انگیزتر کنید. اضطراب و ناراحتی سگتان ممکن است به دلیل “بیماری حرکت” باشد. در این باره با دامپزشک خود مشورت کنید، او ممکن است برایش ضد تهوع تجویز کند .

2. سگتان را به لمس شدن عادت بدهید.

به طور کلی اصلاح سگ همراه با دست زدن به نقاط حساس بدنش مانند پوزه، چشم‌، گوش، پنجه، دم، پشت و کشالۀ ران همراه است. تمرین کردن با او باعث می‌شود در حین لمس شدن نقاط مختلف بدنش آرام بماند. برای کاهش اضطراب سگ در هنگام اصلاح ، قبل از مراجعه به آرایشگر، با سگ خود در خانه تمرین کنید و او را به لمس شدن بدنش عادت بدهید. برای این کار با گفتن یک کلمه که پیشگویی را برای سگتان راحت‌تر کند شروع کنید و ناحیۀ مورد نظر را لمس کنید. مثلا بگویید “گوش” و بلافاصله گوشش را نوازش کنید. در طول این کار یا بلافاصله پس از آن به او تشویقی بدهید. آرام پیش بروید. اگر سگ شما نسبت به یک بخش بدنش، مثل پنجه‌اش، حساس است لمس کردن را با ناحیۀ دیگری که حساسیت کمتری دارد، مثل شانه یا بازویش، شروع کنید و به تدریج به سمت پنجه‌اش بروید. تمرین را تنها در مواقعی که آرام است و حالت پذیرش دارد ادامه دهید.

3. آرایشگاه را به یک مکان شاد تبدیل کنید.

از آرایشگر خود بخواهید که اگر ممکن است یکبار که بدون اینکه اصلاح بخواهد صورت بگیرد به آنجا بروید. در پارکینگ و لابی آرایشگاه، کارهایی که سگتان لذت می‌برد، مانند بازی کردن، تمرین کردن همراه با تشویقی و یا پیاده روی، را انجام دهید. در صورت امکان از کارمندان آنجا بخواهید که تمرین‌هایی که با سگتان برای لمس بدنش انجام داده‌اید را همراه با تشویقی با او انجام دهند. با بازدید از آرایشگاه سگ را به صدا و تصویر آرایشگر، صدای سشوار و قیچی عادت دهید. با او تمرین کنید تا بلند شدن و قرار گرفتن بر روی میز اصلاح و پایین گذاشته شدن از روی آن عادت کنند. فراموش نکنید این تجریه را با مقدار زیادی پاداش و تشویقی همراه کنید تا سگ بتواند آرایشگاه و آرایشگر را در ذهن خود به چیزهای خوب و مثبت پیوند زند.

4. خارج از چهارچوب فکر کنید.

جنبه‌های معینی از اصلاح که برای سگ شما ناخوشایند است را تشخیص دهید و به دنبال جایگزین برا یآن‌ها باشید. برای مثال، اگر سگ شما زمانیکه برای قرار گرفتن روی میز اصلاح از زمین بلند می‌شود می‌ترسد، به دنبال جای‌گزینی همچون رامپ یا پله باشید که او را قادر می‌سازد بر روی میز بجهد. اگر از لغزندگی میز اصلاح خوشش نمی‌آید، یک زیر انداز مانند حوله یا هر جنس غیر لیز دیگر برایش تهیه و بر روی میز استفاده کنید. برای سگی که از خیس شدن صورتش خوشش نمی‌آید از دستکال خیس استفاده نکنید. همچنین اگر به صدای قیچی واکنش نشان می‌دهد می‌توانید از قیچی‌های بی‌صدای مخصوص استفاده نمایید. همچنین می‌توانید از وسایلی که بازۀ دید سگ را کاهش می‌دهد استفاده کنید. حتی تغییرات کوچکی مانند افزایش تناوب رفتن به آرایشگاه و تنظیم دمای حمام پیش از اصلاح می‌تواند به آرامش بیشتر سگ در زمان اصلاح کمک کند.

5. یک پوزه بند به همراه داشته باشید.

همراه داشتن پوزه بند شرایط ایمن‌تری برای سگ و یا توله سگ شما به وجود می‌آورد. به خصوص اگر سگ شما کنترلش سخت است و در گذشته برایش محدودیت‌های بیشتری باید اعمال می‌شده است. یک آموزش ساده می‌تواند سگ شما را از تحمل محدودیت‌های بیشتر برای اصلاح در امان نگهدارد و همچنین در مقابل نتایج نامطلوب ناشی از آن‌ها او را حفظ کند.

به سگ خود یاد بدهید پوزه‌اش را درون پوزه بند قرار دهد. برای این کار می‌توانید مقداری تشویقی نرم، مانند کرۀ بادام زمینی در داخل ان بمالید. با این روش سگ شما آرام‌تر رفتار می‌کند و آرامش بیشتری نیز خواهد داشت.

کاهش اضطراب سگ در هنگام اصلاح

نکته : توجه داشته باشید این راه حل‌ها برای هر نوع سگی نیست. اگر تمرین کردن کاهش اضطراب سگ در هنگام اصلاح را به همراه نداشت و یا سگ شما در مقابل هرگونه اقدامی در آرایشگاه به شدت مقاومت می‌کند، با دامپزشک متخصص و یک مشاور حرفه‌ای آموزش صحبت کنید. همچنین با دامپزشک خود دربارۀ داروهای احتمالی‌ که می‌توان برای مدیریت خشم و اضطراب سگ استفاده کرد مشورت کنید.

کلینیک تخصصی دامپزشکی آراد بهترین خدمات را برای حیوانات خانگی شما فراهم میکند.کلینیک تخصصی دامپزشکی آراد دارای بخش فعال آزمایشگاهی میباشد و با همکاری آزمایشگاه بخش خصوصی انسانی کلیه آزمایشات مورد نیاز انجام و بررسی میگیرد

آخرین مقالات

طراحی شده توسط علی احمدیان