لطفا صبر کنید ...

پاروا ویروس در سگ ها

اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳
QKC777FEX5BKDL3MXMP54JNRL4-1200x800.jpeg

ویروس پاروا

یکی از مهلک ترین ویروس­هایی است که در کل دنیا سلامت سگ­ها را تهدید می کند. این ویروس موجب التهاب و زخم در روده و ایجاد اسهال شدید در سگ مبتلا می شود. این اسهال می­تواند خونی باشد و به شدت جان حیوان را تهدید می کند. متأسفانه هیچ درمان موثری برای مقابله با این ویروس وجود ندارد و تنها می­توان با واکسیناسیون تا درصد بالایی از مبتلا شدن حیوان جلوگیری نمود. اگرچه هنوز هم سگ­هایی با وجود واکسینه شدن درگیر می شوند.
شناسایی ویروس                                                                                                                             

پاروا ویروس، ویروسی کاملاً سرسخت و مقاوم است. این ویروس می­تواند برای مدت­های طولانی بر روی زمین، غذا و سایر لوازم زنده بماند. فرش و قالیچه­ها جهت ضدعفونی کردن بسیار دشوارند. این ویروس حتی در مقابل اسید و حرارت مقاوم است. می­توان با وایتکس مخلوط با آب ( به نسبت 1 به 30) این ویروس را غیر فعال کرد. اگرچه حدود یک تا دو هفته طول می کشد تا علائم بیماری در حیوان ظاهر شود، علائم این ویروس از روز سوم در مدفوع قابل مشاهده است. این بدان معناست که حتی سگی با ظاهری کاملاً سالم می تواند ناقل این ویروس به منزل شما باشد.

علائم پاروا ویروس                                                                                                                               

جالب توجه است که این ویروس می تواند کاملاً مخفی باشد و یا با علائم کشنده همراه باشد که این نشانه ها به چهار عامل بستگی دارد:

سن سگ

جثه حیوان

وجود پادتن در بدن

نژاد سگ

معمولاً توله سگها پادتن را توسط شیر مادر دریافت می­کنند و حتی اگر در محیط آلوده قرار گیرند به ندرت تا 14-20 هفتگی درگیر می­شوند اما به محض اینکه میزان پادتن آنها کم شود، مبتلا می­شوند. معمولاً توله های بالای 6 ماه به این بیماری مقاومند و تنها به یک اسهال زود گذر مبتلا می­شوند و معمولاً بعد از سن 2-1 سالگی آنقدر این بیماری کمرنگ و زود گذر می­شود که حتی صاحب حیوان متوجه نخواهد شد.

معمولاً نژادهای دوبرمن، روتوایلر، ژرمن شفرد  بیشتر درگیر این بیماری می­شوند. معمول ترین فرم این ویروس التهاب و عفونت روده کوچک است که با ناراحتی، افسردگی، استفراغ و کم شدن آب بدن حیوان همراه است. برخی توله ها به محض بروز اسهال می­میرند و برخی دیگر بین 6-4 روز مقاومت می­کنند. آنهایی که تا 8 روز دوام بیاورند معمولاً زنده می­مانند. از بین رفتن سلولهای خونی و زخم شدن روده حیوان باعث بوجود آمدن عفونت های باکتریایی ثانوی می شود.

باید توجه داشت که بسیاری دیگر از باکتریها و ویروسها می­توانند موجب اسهال خونی شوند و حتماً هر اسهال خونی مبنی بر ویروس پاروا نمی باشد.

جهت تشخیص صحیح و به موقع حتما به دامپزشک مراجعه کنید.

کلینیک تخصصی دامپزشکی آراد بهترین خدمات را برای حیوانات خانگی شما فراهم میکند.کلینیک تخصصی دامپزشکی آراد دارای بخش فعال آزمایشگاهی میباشد و با همکاری آزمایشگاه بخش خصوصی انسانی کلیه آزمایشات مورد نیاز انجام و بررسی میگیرد

آخرین مقالات

طراحی شده توسط علی احمدیان